fredag 9. april 2010

Fredagskos :)

Ikke tenk koffert nå da, men tenk mat!

Hva kan man egentlig spise for å få i seg noe godt, som samtidig er sunt! Jeg velger denne fredagen å slenge innpå litt suppe :) Ikke noen veldig avansert suppe, men en suppe jeg vanligvis kjøper på kinarestaurant. Nemlig Pekingsuppe. Den er sterk, god og karbofattig. Hvis noen vil prøve kan de følge oppskriften nederst i innlegget :D

Videre har jeg kjøpt en pose Baconsvor (2,5 g per 100g) og en pose med Pistasjnøtter (usaltede - 8 g per 100 g) til helgen. Lite karbo og ganske godt. Det eneste jeg bekymrer meg for er at jeg faktisk ikke får trent pga bihulebetennelsen. Det er slik at det å ikke trene går en på nervene, i motsetning til for 2 1/2 mnd siden da det å trene gikk en på nervene. Rart dette at en kan greie å endre livet så drastisk på så kort tid. Det er fint og rart på samme tid. Men når man setter seg i sofaen og er litt fornøyd så må man minne seg selv på at det er langt igjen til målet. Jeg får jo nemlig høre av folk at det å ha tatt av 20 kilo er over all forventning og fantastisk. Jeg sier jo høflig takk og tar som det komplimentet det er, men er jo ikke fornøyd selv før jeg har flat mage og er ned 10 kg til! Ikke tro at jeg surver over å ha tatt av kilo, for det er jeg veldig fornøyd med, men det er enda et stykke igjen. Det jeg mener å få frem er at når man begir seg ut på en livsendring og setter seg mål, må man passe på at man ikke blir fornøyd for tidlig. Det er den største synden man kan gjøre. Da går det til helvete tror jeg! Man må kunne kose seg i helgene, men på en fornuftig måte. Ikke kose seg hver dag i uken. Ok, det kan sikkert gå, men det tar så lang tid etterhvert at du ikke gidder noe mer. Nei, skal du bli slank og glad igjen så må du gjøre det på rett måte. Ta deg i nakken og lær deg mer om mat og kosthold. Se på hva ting inneholder og spis deretter. Du kan jo spise en liten sjokoladebit så lenge du vet at du holder deg innenfor f.eks 20 gram karbohydrater hvis du vet du ikke har spist for mye karbohydrater tidligere på dagen. Det var dagens altfor lange utbrodering om mat, slaking, hvordan jeg mener det bør gjøres og noe annet også :D

Tilbake til Pekingsuppen - Jeg liker denne:

- 1 grillet kylling - rives i strimler
- 300 g bambusskudd
- 3 egg
- 12 sorte kinesiske sopp (eller sjampinjong om du ikke får tak i kinasoppen/shitake)
- 4 vårløk
- 3-4 ss olje
- 2,2 ltr kyllingbuljong
- 50 g vermicelle eller glassnudler
- 8 ss hvitvinseddik
- 5 ss sitronsaft
- 5 ss soyasaus eller mer om du liker soya godt ;)
- 5 ss chilipulver - jeg bruker Chili Explotion

Håper alle har en ellers fin kveld og suppen var sterk og god :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar